Här fanns tidigare Emanuel Blumes blogg. Nu har den flyttat och finns på emanuelblume.se. Välkommen dit istället!
vit text

onsdag 6 april 2011

Om jag hade pengar, ladididi ladididi lalalalala...

När man håller på att söka jobb och går på sporadiska anställningsintervjuer, händer det ibland att fantasin flyger iväg och man funderar lite på hur det skulle vara om man faktiskt fick något av de där jobben! Man ska ju akta sig för att ropa hej för tidigt och allt det där, men ibland kan man inte låta bli att fundera över hur så mycket skulle ändras.

Jag var på en spännande anställningsintervju häromdagen, för ett jobb som verkade hur kul som helst. Både energi och miljö liksom, det är ju som klippt och skuret för min utbildning och precis det jag vill göra! I slutet av intervjun fick jag frågan om jag funderat över mina löneanspråk. Det hade jag inte. Jag har nog tänkt att lön, det är bra om man får, då kan man betala hyran! Men jag har inte riktigt insett vilka lönenivåer man faktiskt kan få på ett någorlunda kvalificerat heltidsjobb. Jag ska inte skriva några summor här, men den eventuella månadslönen ligger i områden som är större än min nuvarande taxerade årsinkomst.



Man anpassar ju sig till en i jämförelse ganska spartansk inkomst som student. Bor man dessutom i dyr studentlägenhet blir det inte många kronor kvar när hyran är betald. Restaurangbesök, resor och nya kläder blir saker man tänker noga över innan man investerar i.

Jag har länge haft en lista i huvudet, mest på skoj, på saker jag ska göra när jag nån gång får riktig lön. Nu är det såklart långt ifrån säkert att jag kommer att få det den här gången, men som sagt, man kan ju fantisera.

Emanuels lista över saker han ska göra när han nån gång får riktig lön:

• Gå på restauranger. När man åker genom stan och ser alla spännande ställen får man sån lust att pröva allt. Libanesiskt, indiskt, persiskt, mexikanskt... Mmmm...

• Köpa snygga kläder som passar. Inte så att jag ska frossa i sammetskostymer, men det vore trevligt med ett visst urval skjortor.

• Åka tillbaka till Afrika. Nån gång i framtiden. Vill besöka Kenya igen, hälsa på folk i Ugunja och se hur det gått för dem, och sen ta tåget ner till Tanzania och bestiga Kilemanjaro...

• Bygga upp ett litet vinförråd. Så man har några sorter att välja bland när man har folk på middag.

• Handla bättre mat. Mer ekologiskt, mindre euroshopper, godare och mer varierat!

• Betala studielån. Det vore inte fel att slippa den där CSN-skulden.

• Skaffa en liggcykel! För några år sen var man tvungen att importera delar och bygga sin cykel själv. Nu kan man faktiskt köpa färdiga liggcyklar. Tänkte skriva mer om såna i kommande blogginlägg.

Nä, tillbaka till vardagen nu...

Inga kommentarer: