Det som fick mig att först tappa hakan var att han hävdade att ett av de största problemen för att få människor att cykla mer var cykelhjälmen. Eller rättare sagt, inte cykelhjälmen i sig, utan propagandan om att använda den. Han hävdade att den psykologiska effekten av att uppmanas använda cykelhjälm blir att folk uppfattar cyklande som farligare än det är, och alltså cyklar mindre.
Självporträtt under en paus på en längre cykelresa, någonstans utanför Tanumshede. |
En annan siffra den här killen tog upp var att hälsofördelarna med att cykla var i storleksordningen 20 gånger större än hälsoriskerna. Jag förstod det som att detta var utan hjälm. Att då ha hjälmkampanjer som får folk att cykla mindre och se cykling som något som främst förknippas med risker, kan uppfattas som väldigt dumt och kontraproduktivt.
Han hävdade också att den säkerhet som hjälmen bidrar med är relativt falsk. Den testas inte i högre hastigheter, inte för slag som kommer från sidan av huvudet, och definitivt inte för de krafter som det innebär att bli påkörd av en bil.
Här är hela föreläsningen. Den är rolig, på engelska och en kvart lång ungefär. Vill dock säga att man bör ta den med en nypa salt, och inte slänga bort sin cykelhjälm det första man gör. Jag använder hjälm och kommer troligtvis att fortsätta med det. Men det ligger onekligen något i vad han säger.
1 kommentar:
Mikael har rätt. Han tål att lyssnas på. Allt tjat om hjälm är patetiskt. Jag är övertygad om att människor själva kan fatta sina egna beslut i hjälmfrågan. Den som väljer att cykla i hög fart på 90vägar väljer kanske hjälm som en förstärkande skyddsåtgärd medan den som rullar fram i sakta mak på en folktom cykelbana i skogen gör andra val.
Det är inte farligt att cykla. Det som är farligt är all nyansfri skämselpropaganda som gör att folk slutar tänka själva, låter rädslan gå före förnuftet och förminskar människors förmåga att bedöma risker. Vi måste komma ihåg att vi lever i ett samhälle som präglas av ekonomiska vinster och att det är hjälmtillverkarna som från början initierat hjälmdebatten. De vill såklart ha lagstiftning för att öka försäljningen.Inte cykelorganisationerna.
Skicka en kommentar