Jag och Agnes var precis nere några dagar i Halland, på hennes familjs sommarställe i Haverdal. Trevligt på alla sätt och vis. Det som var ovanligt var att vi körde bil, utlånad av min snälla bror, istället för att åka kollektivt.
Hade nästan glömt det där med hur svårt folk verkar ha att blinka i rondeller (Ja, jag veeet att det heter cirkulationsplatser men det är ett så klumpigt ord). Detta kan rentav vara den mest ombråkade svenska trafiksituationen någonsin. Alla verkar ha väldigt starka och fasta åsikter, som dock finns i många olika upplagor.
När jag gick i körskola fick jag lära mig att man alltid blinkar på väg ut ur rondeller. Oavsett vilken väg man körde in i rondellen, alltså även när man kör "rakt fram". Något som är fullt logiskt, med tanke för att det ofta är helt omöjligt för andra trafikanter att avgöra vilket håll en viss bil kommer ifrån.
Alltså: Blinka alltid när du ska ut ur en rondell oavsett vilket håll du ska ut och vilket håll du kom in. Detta står även klart i Vägverkets regler.
Nu till det lite mer kontroversiella. Jag fick även lära mig i körskolan att man, när man närmar sig en rondell, ska blinka vänster om man planerar att ta sig ut "åt vänster" i rondellen. Man behåller vänsterblinket när man kör in i rondellen, fram tills man har den utfarten man själv ska ut i som nästa utfart, då blinkar man istället höger och kör ut som vanligt.
Detta är det många som inte håller med om. Alla jag har pratat med som gått i körskola de senaste 5-6 åren har fått lära sig den regeln, men den står inte med i Vägverkets regler. Jag gjorde det själv de första åren, men har nu lagt av på grund av pressen från omgivningen, inte minst föräldrar (som lusläst Vägverkets regelsamling).
Dock finns en stor poäng med att faktiskt göra på det sättet. Om man kommer in i en rondell och möts av en bil som är på väg ut och alldeles korrekt blinkar höger, så är det inte säkert att man ser det, eftersom man befinner sig på denna bils vänstra sida och därför ofta inte kan se den högra blinkersen. OM då alla bilar har för vana att blinka vänster som jag beskrivit ovan elimineras risken att man stannar i onödan eller tar onödiga utkörningsrisker, eftersom man då vet att om den inte ska svänga så blinkar den vänster.
Men jag tycker att det viktigaste vad gäller rondellkörning är att folk lär sig blinka över huvudtaget. Som cyklist, inte minst, är det oerhört frustrerande att stå och vänta på att bilar ska köra vidare i rondeller, bilar som sedan bara nonchalant svänger ur den. Nästan lika frustrerande som att, efter att ha konstaterat att ingen blinkar ut ur rondellen, korsa en utfart och bli halvt nermejad av en ilsket tutande V70.
söndag 11 juli 2010
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
2 kommentarer:
Det där med blinkers är en lyxdetalj som inte alla bilar verkar ha. Verkar dessutom vara omåttligt svårt att lyckas klura ut hur den fungerar och hur den ska användas, inte bara i rondellkörning. Eller klassikern: de bilister som bara blinkar när det är andra bilister i närheten, andra trafikanter liksom räknas inte.
Japp, så är det. Vi cyklister är ju vana att tvingas tokbromsa när bilar kör om en bakifrån för att sedan svänga spikrakt höger utan att signalera.
Skicka en kommentar