Här fanns tidigare Emanuel Blumes blogg. Nu har den flyttat och finns på emanuelblume.se. Välkommen dit istället!
vit text

lördag 17 april 2010

När Staffan Hellstrand och Bob Hansson snodde min låt

Okej, jag kom ju inte med i Idol. Men det här slår nästan högre. Hur konstigt det här låter så kunde man på SVT i förrgår se Bob Hansson och Staffan Hellstrand framföra en text jag skrivit (och som Hellstrand tonsatt) i baksätet på en taxi, för en taxichaufför som hette Ali!














Hur kommer sig då detta? Jo, precis som med texten om semlor som jag skrev om här tidigare så hade jag skickat in den här texten till SVT-programmet Babel, där Bob Hansson efterlyst kärleksdikter. Jag tänkte att det kommer ju att vara tiotusentals människor som skickar in, så det gör väl varken av eller till om jag skickar några stycken.

Så fick jag mail från min kusin Mathias, som sa att jag skulle titta på Babel på SVT Play, och jag satte téet i halsen när jag fick se ovanstående scen ungefär 53:20 in i programmet. Sedan blev jag upplyst (av någon tämligen involverad) om att texten läses upp i sin helhet vid 16.40, och att Staffan Hellstrand tonsätter den vid 36-37 nånstans. Programmet finns på http://svtplay.se/t/102834/babel

Sen kortade ju Hellstrand ner texten med en tredjedel, och skrev om den en smula. Så här följer den i orginal. Den heter "Jag missar aldrig spårvagnar", och ja, den handlar om någon i verkligheten...

jag vet att jag sa att jag aldrig missar spårvagnar
att jag alltid är i tid

men när jag stod och frös på Redbergsplatsen
och du stod och frös bredvid

och klockan blivid midnatt
och det var dags att säga hej

såg jag till att missa vagnen
så jag fick följa med till dig

på din vagn var det trångt
och i din säng var det trängre

min trots ditt tunna täcke
så frös vi inte längre

2 kommentarer:

Mel sa...

Men gud vad roligt! :D Fast jag är övertygad om att du skulle sjunga och spela bättre...

Anonym sa...

Ja och alla som hörde den läsas upp i sin helhet 16.40 satte också i halsen... så bra var den!!! Jag önskar det varit jag som skrivit den

Ville att du skulle veta det

Erica