Här fanns tidigare Emanuel Blumes blogg. Nu har den flyttat och finns på emanuelblume.se. Välkommen dit istället!
vit text

torsdag 15 april 2010

Google avslöjar oss!

Ni har väl märkt att när man ska söka efter nåt i den lilla sökrutan uppe i högra hörnet i webbläsaren (som oftast är en google-ruta) så får man förslag innan man har skrivit färdigt. Jag antar att de här förslagen baseras på vilka fraser folk söker på oftast. Jag skulle söka på "När slutar skolorna?" och när jag hade skrivit "När slutar" så tyckte Google att jag skulle fråga "När slutar snoppen växa?".

Här är några ganska intressanta exempel på vilka frågor folk oftast ställer på Google:

Lite gulligt att vanligaste varför-frågan är varför himlen är blå!

Oj, här var det mycket graviditeter. Takskottning visar sig vara en bubblare.

Facebook är tydligen källa till många hör gör man-frågor. Man undrar hur långt RFSU har kommit i sitt folkbildningsarbete när "hur gör man barn" ligger så långt upp.

Den här tog jag med mest för den kryptiska frågan "varför skakar hunden?".

Nu blev det takskottning och graviditet igen. 

Oj, vi svenskar är uppenbarligen ett mycket osäkert folk.

Här hoppar man ju till lite när man läser det andra förslaget. Inte för att det är felskrivet, utan för att så många verkar undra. Läskigt.

Vad drar man då för slutsatser av allt det här? Det som kanske slår en kraftigast är att så många frågor handlar om graviditet. Facebook springer upp som god tvåa och takskottning kommer, något oväntat, på tredjeplats.

Men jag kan verkligen inte släppa det där med hunden som skakar.

3 kommentarer:

Agnes sa...

Jag säger bara: http://autocompleteme.com/

KARIN sa...

Bara en hälsning från en som hittat hit, inte med Googlefrågor utan genom att klicka "Nästa blogg" på Bloggers verktygsmeny. Tydligen är vi grannar...

Kul att läsa det du skriver, du är duktig på ord! Hoppas musiken går bra oxå. Hej!

Emanuel Blume sa...

Hihi, autocompleteme :)