Här fanns tidigare Emanuel Blumes blogg. Nu har den flyttat och finns på emanuelblume.se. Välkommen dit istället!
vit text

onsdag 10 november 2010

Vad är grejen med Afrika??

Min vän Almina åkte till Afrika för en vecka sedan. Närmare bestämt Ougadougou, huvudstaden i Burkina Faso. Där ska hon stanna i två månader och skriva sin magisteruppsats. Och jag är inte lite avis.

Någon sa en gång att har man en gång sett Afrika (och då snackar vi det RIKTIGA Afrika, inte nån semesterort i Egypten) kommer man alltid att längta tillbaka dit. Jag har insett att det förmodligen stämmer. Det är någonting med Afrika som jag inte kan sätta fingret på. Nu kan jag visserligen inte påstå att jag sett hela Afrika, eftersom jag bara varit i Kenya, men det är något med den världen. Kanske att tiden inte tycks gå. Avsaknaden av årstider. Avsaknaden av klockslag. Gästfriheten och nyfikenheten.

Ovan ett foto på Rift Valley som jag tog från bussfönstret på väg mellan Nairobi och Kisumu förra året. Kanske var det här människosläktet uppstod?

Hur som helst längtar jag tillbaka. Inte till då människosläktet uppstod, utan till Afrika. Jag skulle vilja återvända till Ugunja och Nairobi och se hur det gått för människorna jag träffade där. Jag skulle vilja ta en buss till Tanzania och bestiga Kilemanjaro.

Det känns som att har man en gång varit i Afrika finns en del av en kvar där.


klockorna slutade ticka
dagarna slutade gå
vattnet gick inte att dricka
jag drack utav vattnet ändå
i en plåthydda
snustorr och het
det var omålat, sunkigt och naket
och symbolen för livskvalitet
var en glödlampa upphängd i taket


maten jag fick var förrädisk
parasiter, bakterier, mask
getpung och soltorkad bläckfisk
jag kräktes i sjukhusets vask


på gatan riskerar man livet
rånarna drog runt i stim
småbarn som bad undergivet
om pengar till mat, cigg och lim


men på träden fanns mognade frukter
och knoppar på samma säsong
blommorna spred sina lukter
alltihop på samma gång


det fanns inga vattenklosetter
ingen persikodoftande tvål
men jag skiter i lyxtoaletter
det räcker med plåtskjul
med hål
för bortom fördärv och misär
fanns ett hopp och en drift att bejaka
jag önskar förstå allt det där
är det därför jag längtar tillbaka?

3 kommentarer:

Almina sa...

Om du skiter i lyxtoaletter -varför skiter du då i lyxtoaletter? ;)

Getpung haha.

Emanuel Blume sa...

Det är en medveten, vad heter det... inkongruens!

De åt kanske inte så mycket getpung, men det var svårt att få ihop det med stavelserna...

Anonym sa...

Hehe. Det finns fler Afrika än Europa och fler årstiden än bara en..men olika slags årstider beroende på var. Mer olika än i Europa. Ett Afrika för varje person som hittar bortom safarimyterna. Mitt Afrika är Sydafrika, och det är ett helt annat,men förälskande land än Kenya, eller Somalia, eller Egypten, eller Tunisien .