Jag såg en annons för Vägvalet (partiet som vill stoppa införandet av trängselskatter i Göteborg) där det stod nåt i stil med "Klicka här och räkna ut hur mycket du förlorar på trängselskatten". Okej tänkte jag, det kan ju vara intressant. Efter att ha fyllt i vilka tider jag reste till och från jobbet och hur stor lön jag har fick jag resultatet:
Jag kommer att få 520 kr mer i skatt (trängselskatt alltså) varje månad, vilket innebär en 7%-ig ökning av skatten!
Eller vänta lite nu... Är det inte så att de glömde fråga om en liten detalj? Nämligen den lilla detaljen att jag inte har nån bil. Jag cyklar till jobbet, ibland åker jag spårvagn.
Det innebär den lilla skillnaden att jag istället borde få följande resultat i testet:
• Jag slipper trängsel på väg till jobbet vilket gör att jag kommer fram snabbare.
• Färre bilar på gatorna när jag cyklar gör att jag får mindre gifter i lungorna och får mindre cancer.
• Olycksrisken minskar när det blir färre bilar.
• Intäkterna från trängselskatterna kan finansiera cykelbanor och kollektivtrafik (förutsatt att de inte finansierar nån onödig biltunnel...) vilket gör det ännu lättare för mig att komma till jobbet.
• Ökningen av min skatt blir goddamn fucking 0 kr. 0 procent.
För mig är alltså detta en ganska bra deal. Men varför fanns inte det alternativet i Vägvalets test? En liten kryssruta med "Kryssa här om du har bil"? Kanske för att då funkar inte längre logiken att bilen är människans bästa vän och vi är oskiljaktiga från den. Det är den inte och det är vi inte.
Ibland behövs bilen, som på landsbygden där det kan vara långt till kollektivtrafik. Men det är just därför vi ska införa trängselskatter i storstäderna, inte på landsbygden.
1 kommentar:
Damn right! :D
Skicka en kommentar