Här fanns tidigare Emanuel Blumes blogg. Nu har den flyttat och finns på emanuelblume.se. Välkommen dit istället!
vit text

torsdag 5 april 2012

East side, här kommer jag!

I helgen flyttade jag från Majorna till en gata nära Redbergsplatsen. Jag har bott tillfälligt inneboende sedan i vintras efter att ha lämnat min studentbostad på Birger Jarlsgatan så det är lite som att komma hem efter några månader i exil. Känns lite underligt att lämna västra stan där jag bott på lite olika ställen sedan jag flyttade till Göteborg 2005, men samtidigt väldigt kul att upptäcka något helt nytt.

Så nu bor jag i en stooor lägenhet i ett gammalt hus från 30-talet. Det blir en väldig skillnad när man bott i små studentlägenheter i flera år och sedan hamnar i en "riktig" lägenhet. Plötsligt behöver jag en massa möbler. Är tillfällig adoptivpappa för ett korgbord med tillhörande korgstolar som egentligen är Agnes, och det är det enda bord jag har just nu. Men det är fint! Tänkte titta runt i second hand-affärerna i närheten, men inte köpa på mig massa möbler förrän jag är säker på vad jag vill ha.

Det är nåt speciellt med att inreda sitt eget ställe. Att veta att man inte snart behöver lämna bort det till nån annan student eller att man bara får bo där några månader innan den ordinarie hyresgästen kommer tillbaka. Här kan jag göra vad jag vill. Det känns juste. Ska se till att inte göra som Steve Jobs bara. Håller på att läsa hans biografi nu. Han var så oerhört känslig för design och estetik att han ofta lät bli att skaffa möbler överhuvudtaget, eftersom han inte kunde hitta några som matchade hans designambitioner.

Jag fick hjälp av vänner från spexet att flytta in, med att bära lådor och grejer. Insåg då hur mycket jag saknar dem (inte lådorna alltså utan spexarna), och spexet i allmänhet. Såhär såg det ut när vi kånkade in grejerna i trapphuset. Det ser definitivt inte lika mycket ut nu när det är på plats i lägenheten...


Nu ska jag snart skriva vettiga grejer igen. Ska bara få ordning på saker och ting här först. I morse fick jag el. Det har varit några dagar i stearinljussken...

Glad påsk allihop!

Jo, en grej till förresten. Jag fattar verkligen inte den här lappen som sitter i trapphuset. Om folk röker på den lilla balkongen borde väl dörren vara stängd? Eller menar hen att det är ett insug genom dörren och att det är bättre att röken är i trapphuset än utanför? Och stekoset, är det nån som steker på balkongen? Eller i trappan? Jag känner mig som en total lantis. Hjälp mig förstå!


Inga kommentarer: