Det det som är kul nu är också att vi har allierat oss med Gro Play & Design, ett företag som gör roliga miljöutbildande spel och pussel för barn. Vi jobbar på för fullt med design, spelbalans, händelsekort och regler, och planerar att ha ett färdigt spel till hösten.
En första skiss på spelplan. Nu jobbar vi på den slutliga. |
• Vad är det som gör ett bra spel?
• Vad är det som är viktigt med ett spel?
• Vad är det som ofta pajar ett spel, eller gör att man inte vill spela det?
• Är det viktigt att kunna vara många spelare?
• Ska det gå fort att spela? Hur fort?
• Är förpackningen viktig?
• Ska reglerna stå i locket?
• Nåt mer som är viktigt?
Vi är jättetacksamma med all hjälp vi kan få med spelutvecklingen!
Och förresten, den här Farbror John, det är en karaktär som kommer att återkomma i spelet. Därav den lite knepiga rubriken.
Och förresten, den här Farbror John, det är en karaktär som kommer att återkomma i spelet. Därav den lite knepiga rubriken.
2 kommentarer:
Jag skulle vilja börja med ett tips. Tyskarna är fantastiskt duktiga på att göra spel och i Tyskland finns det en väldigt åtråvärd titel som är Spiel des Jahres, årets spel. Det finns också utmärkelsen Kinderspiel des Jahres. Kolla in spelen och se om det finns någon gemensam nämnare där. http://de.wikipedia.org/wiki/Kinderspiel_des_Jahres
Mina åsikter:
• Vad är det som gör ett bra spel?
Alla ska ha chans att vinna men man ska ändå kunna ha chans att utvecklas och bli skicklig på spelet ifråga. Svår balansgång! Vad jag menar är att det inte bara ska bero på slumpen för då kan man nästan lika gärna sätta sig med ett mynt: ”Försten till 10 klave vinner”
• Vad är det som är viktigt med ett spel?
Det ska hålla i längden och inte kännas inaktuellt efter några år. Det ska också vara tåligt. Pjäser och annat ska inte gå sönder.
• Vad är det som ofta pajar ett spel, eller gör att man inte vill spela det?
Att det bara bygger på tur. Alldeles för krångliga regler. Det är för svårt. Att det tidigt i spelet står klart vem som kommer vinna och att man upplever sina chanser att ta igen som obefintliga. Jaha, nu tog t.ex. Lisa Norrmalmstorg. Man vet tidigt att det är Lisa som ska vinna och att det bara blir en transportsträcka fram tills spelet är över och man kan konstatera att Lisa vann.
• Är det viktigt att kunna vara många spelare?
Nej. 2-6 räcker.
• Ska det gå fort att spela? Hur fort?
Inte nödvändigtvis, det beror mycket på spelet. En timma är lagom.
• Är förpackningen viktig?
Ja. Vissa spel dömer jag ut på förpackningen.
• Ska reglerna stå i locket?
Det är bra, då slipper man slarva bort dem.
• Nåt mer som är viktigt?
Att det känns unikt
En kommentar om regler i locket. Det är bra, men får dom inte plats är det dåligt om man måste skära ner på dom. Spelade härom veckan nya finans, förste tänkte vi "å vad praktiskt, reglerna står i locket!" men sen stötte vi på en bunt oklarheter. Det bästa är nog när det är så okomplicerat att reglerna får plats i locket.
Och en till grej, just jämförelsen nya finans och monopol är, monopol är mycket tur som "Jaha, nu tog t.ex. Lisa Norrmalmstorg" medan nya finans innehåller flera moment, man kan gambla eller spela safe och ändå vinna, man kan också utveckla egna vinnande strategier. Om du har möjlighet att prova så spela båda spelen och märk skillnaden. (och har du vägarna förbi Lund så vet jag en lägenhet som innehåller både nya finans och spelsugna människor ;) )
kram
Skicka en kommentar