Här fanns tidigare Emanuel Blumes blogg. Nu har den flyttat och finns på emanuelblume.se. Välkommen dit istället!
vit text

tisdag 4 januari 2011

Ytterligare en musikgenre jag aldrig trodde jag skulle gilla...

För två år sedan chockade jag mig själv genom att inse att jag faktiskt uppskattade country/bluegrass. Och inte bara uppskattade, jag kunde inte sluta lyssna på det! Fioler, mandoliner, växelbas och steelguitars, mmm, vilket vackert ljud!

Och nu har det hänt igen. Och egentligen är det väl rätt kul. Det här med att börja lyssna på musikgenrer man tidigare aldrig gillat. Den här gången handlar det om electronica, det vill säga elektronisk musik, ofta analog, som är släkt med såväl techno och trance som med konstmusik. Den som fick mig att inse storheten hos denna genre var den franska electronica-virtuosen Jean Michel Jarre (Tack Gunnar för tipset!).

Som den musiknörd jag är kunde jag naturligtvis inte låta bli att försöka mig på genren själv. Och som den rymdnörd jag är kunde jag inte låta bli att använda mig av riktiga ljudinspelningar från landningen på Saturnus måne Titan, med sonden Huygens, som genomfördes för några år sedan. En landning som avslöjade följande utomjordiska landskap:

Ljuden är radarljud och atmosfäriska upptagningar. Resten är sånt jag spelar på min lilla Casio-keyboard här hemma i Majorna (och på ett akustiskt instrument också faktiskt!).

Lyssna genom att klicka här!

Inga kommentarer: