Här fanns tidigare Emanuel Blumes blogg. Nu har den flyttat och finns på emanuelblume.se. Välkommen dit istället!
vit text

måndag 27 december 2010

EMANUEL DISSAR - del 13: Troll

Nu är jag på sånt där riktigt dissningshumör igen! Det har alltså blivit dags för trettonde delen i Emanuel Dissar, och den här gången handlar det om troll! Då menar jag alltså inte storvuxna och lite korkade individer som utrustade med påkar och klädda i trasiga höftskynken skrämmer livet ur skogshuggare och äter upp getter. Jag menar ganska normalväxta och lite korkade individer som sitter vid sin dator och gör personliga påhopp på folk de inte känner på olika internetforum.

Är då inte jag själv ett troll? Jag dissar ju allt möjligt här. Men nej, jag vill nog påstå att jag inte är ett troll, delvis för att jag tror mig vara ganska uppenbar med den ironi som förekommer i de mer banala dissarna, och dels för att jag aldrig hoppar på enskilda personer, utan företeelser som rullväskor och hög musik. Nåväl, åter till trollen.


De verkar frodas på forum som YouTube, Flashback (!) och diverse bloggar. Nu senast sprang jag på ett i en Facebookgrupp. Facebook brukar annars vara hyfsat fritt från dem, eftersom man skriver under sitt riktiga namn.

Ett troll ägnar sig främst åt att skriva elaka kommentarare av typen "hahahahahahaha emanuel... fan du har ju hamnat bakom flötet o fått syrebrist vid födseln. shit asså." (autentiskt exempel) som svar på seriösa inlägg. Ofta kan stora seriösa initiativ, t.ex. i form av Facebookgrupper, helt tas över av folk som skriver den här typen av inlägg, vilket får till följd att man slutar besöka gruppen eftersom det inte går att diskutera. En effekt blir också att man låter bli att säga sin åsikt eftersom risken är stor att man blir förolämpad av ett troll.

Hur ska man då hantera dem? Jag vet faktiskt inte... Skulle tro att ignorera dem är ett sätt, men får de en att hålla tyst är det ju ett sätt att bekräfta dem... Tips mottages tacksamt.

3 kommentarer:

Helle sa...

Att trolla, som i "you must be trolling man" är ju ett vanligt uttryck och ett vanligt sätt att dissa folks åsikter i WoW. Men jag har alltid undrat var det kom ifrån. Nog för att de manliga trollen i WoW är väldigt fåniga och oseriösa, men brudarna är ju ett under av vishet, så det känns inte som att utrycket skulle kommit från WoW först.

Jag har varit med om att uttrycket har använts mot folk som för en seriös diskussion med, på samma sätt som PK används som slagträ mot saker man inte orkar/fattar/kan argumentera mot.

Christoffer sa...

Att ignorera ett troll är precis rätt metod, hela poängen med att trolla är att lyckas provocera fram kraftiga reaktioner för att sen kunna skratta gott åt att dom gjort dig förbannad.

Det finns ett flertal andra metoder att hantera troll och generellt idioter på nätet med.
En klassiker är att länka in en bild med texten "obvious troll is obvious", som den här nedan:

http://www.jappleng.com/jSpot/Sekai/gallery/general-images-a38/obvious-troll-is-obvious-i2768.jpg

utöver detta kan man även använda lite klassisk internetlingo.
uttryck som "haters gonna hate" funkar perfekt om nån sitter och skövlar skit.

Mel sa...

Har du läst Lilla Stjärna av John Ajvide Lindqvist? Jag kom att tänka på det när jag läste det här om troll, och är tvungen att fråga xD