Här fanns tidigare Emanuel Blumes blogg. Nu har den flyttat och finns på emanuelblume.se. Välkommen dit istället!
vit text

tisdag 5 oktober 2010

Minimyror och telefonsvarvare

Efter anstormningen av politiska inlägg på den här bloggen omkring valet kommer här ytterligare ett ganska harmlöst inlägg, för att väga upp det hela. Den här gången handlar det om datorns automatiska stavningskontroll.

Jag tillhör de där som surt stänger av alla rättningsfunktioner i ordbehandlingsprogrammet. Använder jag en mening som inte tycks ha något verb eller uttrycker mig ålderdomligt eller talspråkligt finns det en anledning till det. Sen kan man alltid göra en stavningskontroll när man är klar, och slippa de irriterande röda och gröna strecken.

Men skriver man direkt i webläsaren får man ofta stavningsförslag vare sig man vill eller inte. Det går säkert att stänga av, jag har bara inte fått tummen ur än. Här är några exempel på vad min dator tyckte att jag skulle skriva istället för det jag skrev.


"Minimera" finns det tydligen inget som heter. Däremot finns det minimyror. Dessa skulle kunna krypa omkring i minilera, utanför den lilla dalsländska staden minimora.



"Telefonsvarare" är tydligen inte heller ett ord som finns. Men om man inte slänger sin telefon är man ju en telefonsparare, och gör man egna telefoner i slöjden är man följdaktligen en telefonsvarvare. Vad en telefonsvirare gör vet jag inte, men man kan ju gissa.

3 kommentarer:

Fröken Evers sa...

en telefonsvirare är en som inte har telefonsex utan telefonfest!

Sofie sa...

Haha, det var bra skrivet, bra funderingar där - man kan ju undra vad minimyror är för något oxå.. Är dom stora myrorna så stora??

Emanuel Blume sa...

Ja precis... Minimyrorna måste var GRYMT små...