Här fanns tidigare Emanuel Blumes blogg. Nu har den flyttat och finns på emanuelblume.se. Välkommen dit istället!
vit text

fredag 15 oktober 2010

Extra vadå?!?

Varför skriver alltid tidningar "EXTRA!" på sina framsidor och löpsedlar? Vad är det som är extra? Innebär det att de inte hade skrivit om den där nyheten det förmodligen syftar på om det inte hade varit nåt speciellt tillfälle? Och vad är det för speciellt tillfälle just idag som tydligen är alla andra dagar också?

Några exempel, fotade med min något undermåliga mobilkamera.

GT.

Expressen.

Aftonbladet.

Vad jag kan minnas har det varit "Extra" på kvällstidningarna så länge jag kan minnas. Kommer ihåg att jag tänkte på det när jag var i tioårsåldern, men slutade sedan att reflektera över det. I Expressen-exemplet ovan syns det knappt att det står, men nog är det där. 

Om någon kan mycket om det här med journalistik får gärna denne någon hjälpa mig att bringa ordning i det här mysteriet.

Inga kommentarer: