Här fanns tidigare Emanuel Blumes blogg. Nu har den flyttat och finns på emanuelblume.se. Välkommen dit istället!
vit text

fredag 10 september 2010

Vem är det som röstar på Sverigedemokraterna?

En fråga jag oftar ställer mig är vem som egentligen röstar på främlingsfientliga partier. Är det skinnskallar? Landsbygdsbor? Adliga? Blonda och blåögda? Folk jag inte känner? Nära vänner? Kurskamrater? Lärare? Min familj? Din familj?

Någon måste det ju vara, eftersom sverigedemokraterna kom upp i ungefär 3,6 procent i senaste SIFO-mätningen jag kollade. Om vi förutsätter att dessa 3,6 procent är jämnt utspridda i befolkningen bör alltså var tjugoåttonde person jag känner rösta på SD. Säg att jag har 556 vänner (såna uppskattningar är lätta att göra i detta Facebook-tidevarv...). Det innebär att 20 av dessa är sverigedemokrater.



Går det då att göra några generaliseringar över vad som kännetecknar en person som röstar brunt? Faktum är att det finns viss statistik. Exempelvis är det vanligare bland outbildade och lågavlönade. Det är också vanligare i områden där invandrartätheten är låg.

Källan till de här uppgifterna är en dokumentär som sändes i TV4, av journalisten Lena Sundström. Hon har rest runt i Sverige och intervjuat personer som säger sig rösta på Sverigedemokraterna, och försökt få svar på vad som driver dem, vilka frågor de tycker är viktiga, och hur de tänker.

Jag lyckades inte se dokumentären på TV4.se, men den finns att se på YouTube, i fem delar. Första delen hittar du på den här länken, eller i rutan här nedanför.



Förresten, jag spelar på Café Dubbelgöken ikväll! Tillsammans med Tobias Erehed och Christina Kjellsson! Kom och lyssna! Mer info i ett tidigare inlägg.

5 kommentarer:

Mir sa...

oftast är det besvikna socar som röstar på dom, som inte förstår vad som hände med folkhemmet, och som blev lämnade kvar utanför. industriarbetare som ser att välfärden går ått felvete. Timbro har skrivit en bra bok om SDs vägare, folkhems populism trpr jag den heter.

Emanuel Blume sa...

Den borde man kanske titta närmare på. Funderar på att läsa Gustav Fridolins "Blåsta" också, som handlar om lite samma sak, fast om ungdomsgenerationen.

Alex sa...

LÄS Blåsta av Fridolin - jag läste den i somras - enda boken jag läst i sommar av fri vilja - jättebra bok tycker jag. LÄSLÄSLÄS - mitt ex är tyvärr på vift hos en ivrig läsare.

StefanC sa...

Vill du veta mer om väljarstatistik om sd, kan jag rekommendera att du tittar upp vad Henrik Oscarsson har skrivit i ämnet på sin hemsida. Han är professor i statsvetenskap i Göteborg, och är med i valforskningsprogrammet. Letar man runt i deras siffror, går det att hitta massor av variabler som kan ha samband med väljarbeteende etc.
http://www.henrikoscarsson.com/search/label/sverigedemokraterna

Emanuel Blume sa...

Alex: Japp, det var du som tipsade mig från början :) Ska kolla på bibblan.

Stefan: Åh! Siffror! Spännande!!