Här fanns tidigare Emanuel Blumes blogg. Nu har den flyttat och finns på emanuelblume.se. Välkommen dit istället!
vit text

tisdag 7 september 2010

Någonting att tro på

Det finns två sorters tråkiga jobb man kan ägna sig åt som student. Det gäller väl inte bara studenter, men det blir extra tydligt i det här fallet. Jag går nu sista året på min utbildning och har precis börjat med mitt exjobb på masternivå. Detta är vad jag ska jobba med:



Men låt mig börja med en annan ingång. Under åren har jag hunnit med en del liknande jobb. Man har gjort utredningar för företag och kommuner, tagit fram handlingsplaner, utformat utbildningstexter. De här jobben har en mening, men man kan inte alltid, har det tyvärr visat sig, vara säker på att de faktiskt används. Ett exempel är miljöutredningen och handlingsplanen jag och Sandra Johansson gjorde för Tjörns Kommun för två år sedan. Vi lade ner mycket tid och svett på den, och var mycket noga med att ta fram förslag som kommunen kunde använda för att få en mer hållbar verksamhet. Arbetet vi lade ner skulle dessutom ha gått på ett i alla fall femsiffrigt belopp om en konsultfirma gjort samma sak. Sedan, när vi var klara, fick kommunen en borgerlig majoritet och struntade i hela vår utredning.

Det är en sorts tråkigt jobb. När man gör något viktigt som inte används. En annan sorts tråkigt jobb är när man gör något oviktigt som används. T.ex. arbetar som telefonförsäljare, RUT-avdragen hemmastädare eller liknande. Detta brukar dock ge mer inkomst än det jag skrev om ovanför, så det gynnar i alla fall en själv.

MEN, nu tror jag att jag är på väg att få ett jobb som både är viktigt och som kommer att användas. Mitt exjobb går nämligen ut på att utforma en utbildningsplan för Naturbruksgymnasiet i Nuntorp. Fokus ska ligga på energiframställning från jord- och skogsbruk, och mitt mål är att elever som går ut ska vara intressanta för såväl energibranschen som jord- och skogsbruksbranschen, och vara fullproppade med hållbara kunskaper som går att direkt omsätta i praktiken.

Jag var uppe i Nuntorp, som ligger utanför Vänersborg, senast i förmiddags. Det verkar bli ett väldigt spännande och konstruktivt projekt! Återkommer om hur det utvecklar sig. Nu måste jag springa till spårvagnen!

Inga kommentarer: