Någon gång kring 2010 satt jag framför kulturprogrammet
Babel i SVT. Jag kunde knappt andas, för jag hade skickat en text till en
poesitävling som skulle avgöras i det här avsnittet. Det var Bob Hansson som
höll i det, och när han dök upp i rutan med sitt röda hår och okynniga flin
fick jag hjärtat i halsgropen. Poesitävlingen hade det mest förutsägbara av
teman, så förutsägbart att det rentav kändes nyskapande, nämligen kärlek.
Dikten jag hade skickat in hette Spårvagnar och var typisk för en kär och osäker
tjugofemåring.
Jag trodde jag skulle dö när jag fick se Bob Hansson stående
mitt på ett torg (jag tror det var i Enskede eller Åkersberga eller nåt annat
sånt där ställe som skulle kunna ligga var som helst) och ömsom skrikande,
ömsom vädjande, deklamera min dikt för de förbipasserande. Förvirrade och
skraja skyndade de sig därifrån, och när dikten var färdig var torget öde.
Med bultande hjärta stängde jag av teven. Jag ville
förtränga alltihop och aldrig nånsin kännas vid att jag hade skrivit den där texten.
Den passade kanske i en byrålåda eller på något obskyrt nätforum, men inte i
SVT. Jag var ingen poet. Jag hade ingen som helst koll på vad poesi var och
hade aldrig läst varken Södergran eller Tranströmer. Jag pluggade fysik, bodde
i en fallfärdig studentlägenhet och hade precis blivit kär. Det berörde
faktiskt ingen annan än mig själv. Allra minst Bob Hansson.
– Så jävla bra igår kväll, det där med spårvagnarna och
Staffan Hellstrand i taxin!
Så sade en kurskamrat till mig i skolan nästa dag. Jag fattade
absolut ingenting. Men jag nickade och mumlade nåt om att Staffan Hellstrand
kanske påminner om Bob Hansson om man anstränger sig.
– Får du en massa pengar för det här nu, eller? De måste ju
betala STIM och allt sånt?
Jag var tvungen att fråga vad i herrans namn hon pratade om.
Hon förklarade att halvvägs in i programmet, efter att Bob Hansson skrikit ut
dikten på torget, hade Staffan Hellstrand dykt upp från ingenstans och tonsatt
den. Han och Bob hade klämt in sig i baksätet på en taxi och sjungit den för
taxichauffören, som tyckte att det lät fantastiskt.
När jag kom hem såg jag hela programmet på SVT Play.
Tonsättningen var visserligen ganska bedrövlig, men när jag såg dessa kufiga
män i baksätet på taxin insåg jag en sak som jag inte hade fattat tidigare. De
hade inte bemödat sig att göra allt det där om det inte funnits något bra i
texten.
Ungefär sådär gick det till.
Jag är fortfarande ingen poet. Men det fanns nånting i vad
den där kära och osäkra tjugofemåringen skrev som var tillräckligt gripande för
att det skulle få vara med i ett kulturprogram på SVT.
Sent omsider har jag samlat ihop allt det där jag skrev.
Några hundra texter, som jag rensat och rensat mellan för att få ut de bästa.
Kvar blev femtio stycken som jag nu faktiskt gett ut i en diktsamling. Den
heter, tro det eller ej, "Spårvagnar" och handlar om saker som att bo
en fallfärdig studentlägenhet med strejkande kylskåp, att längta efter hösten,
att leta ny badrumsmatta, om nätdejting, afrikaresor, ordlekar och förgiftade
katter.
Det är inte en sån där diktsamling som man måste vara bildad
och skolad och kulturell för att förstå, utan en samling korta texter,
förhoppningsvis roliga, fina eller spännande, som man kan ha på sin telefon och
läsa lite ur på spårvagnen på vägen till jobbet. Den är illustrerad med mina teckningar (som jag har tagit två exempel av för att illustrera det här inlägget), det går att höra de texter som är tonsatta via Spotify.
Läs eller låt bli. Men skona eventuella taxichaufförer.
Köp den på iTunes (29 kr)
Köp den på muntligt.se (34 kr)
Eller låna den på ditt bibliotek.
Funkar på telefoner, plattor, datorer och säkert andra
prylar också. Den är utgiven på Typ Förlag i samarbete med min eminenta
redaktör Agnes Leijon.
Framöver, om intresse finns, kommer jag eventuellt att trycka upp en begränsad upplaga på papper.
Framöver, om intresse finns, kommer jag eventuellt att trycka upp en begränsad upplaga på papper.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar