Skylt 1: Reklam för Frölunda torg
Man ser den där affischen över hela stan. Första gångern jag såg den fick en lite obehaglig, liksom genant känsla, utan att förstå varför. Sen insåg jag att det inte kräver särskilt mycket snuskig fantasi för att göra en ganska freudiansk tolkning. Jag kan inte få ur huvudet att den visar någon som sitter på toaletten, med benen isär. Antingen har reklammakaren helt och hållet missat detta, eller så är det precis det hen inte har. Folk som gör reklam brukar ha ganska bra koll på tolkningsmöjligheter i den här typen av bilder. Tanken bakom? Tja, beats me...
Skylt 2: Sushiställe på Hisingen
Jag har inte ätit där och de har säkert jättegod sushi, men jag kan inte släppa att "LiLi Sushi" är väldigt likt Lili & Sussie. LiLi och Sushi kanske är deras japanska motsvarighet.
Skylt 3: Reklam för Renova
Det finns mycket att säga om Renova, både gott och ont, men språkkänslan på deras nya reklamaffischer verkar onekligen vara ute och sväva. "Renova har 79% bränsle i våra fordon". Det är som att de inte kan bestämma sig för att prata om sig själva i tredje eller första person, så de byter identitet mitt i meningen. Spännande.
Kanske man skulle börja jobba med reklam istället?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar