Här fanns tidigare Emanuel Blumes blogg. Nu har den flyttat och finns på emanuelblume.se. Välkommen dit istället!
vit text

lördag 2 april 2011

EMANUEL DIGGAR - del 1: Podradio

Här kommer det allra första pilotavsnittet av Emanuel Diggar, en positiv systerserie till Emanuel Dissar. Och detta pilotavsnitt kommer att handla om den ytterst fiffiga uppfinningen som går under benämningen podradio.

Jag har alltid gillat radio. Inte musikradio utan pratradio. Inte för att jag har något emot musikradio, men musik har man liksom överallt annars, tänker jag. I mp3-spelaren, Spotify, skivsamlingen, och så vidare. Men pratradio är bra. Mitt problem har varit att jag har ganska lösa rutiner i mitt dagliga liv och således oftast missar de program jag vill höra.

Men så fick jag nys om podradio! Det var i samma veva som jag köpte min första mp3-spelare 2005. Plötsligt kunde jag lyssna på det program jag ville, när jag ville, utan att behöva göra nåt annat än att plutta i iPoden i datorn med jämna mellanrum. Den hämtar automatiskt hem de senaste avsitten av de program jag vill ha och lägger dem direkt i iPoden, så jag kan lyssna antingen där eller direkt i datorn.

Resultatet blev att mitt radiolyssnande sköt totalt i höjden. Och jag har inte missat ett enda avsnitt av Spanarna eller på Minuten sedan 2005!

Ingvar Storm, en radiosnubbe jag diggar stenhårt.
Här är några tips på bra podradioprogram! Kopiera länkarna och klistra in i t.ex. iTunes för att prenumerera.

På minuten - Skitroligt improvisationsprogram i P1. Påminner lite om Parlamentet, fast bra.

Spanarna - Kulturellt trendspaningsprogram i P1.

Slottspod - Populärvetenskapligt astronomiprogram som jag är med i!

Vetenskapsradion - P1s vetenskapsnyheter.

Ordalaget - ordnörderiprogram för oss som gillar språk! Min mentor och förebild Christina Kjellsson är med.

Klotet - Bra miljöprogram i P1.

Inga kommentarer: