Här fanns tidigare Emanuel Blumes blogg. Nu har den flyttat och finns på emanuelblume.se. Välkommen dit istället!
vit text

tisdag 11 maj 2010

Numera ljuger jag för publiken

I torsdags hade jag en väldigt trevlig liten spelning på Musikens Hus i Majorna. Tack alla som var där! Jag tog tillfället i akt att prova några nya texter. Och använde dessutom ägg som komp trots att det var Djurens Rätt som anordnade det hela. En låt som jag aldrig tidigare sjungit på scen var Ljugareblues, som min gode vän Sven så handlingskraftigt förevigade:



Jag skrev den för ett drygt år sedan, men det har inte blivit av tidigare att jag framfört den offentligt. Texten är, om man kommer ihåg den, som följer.


jag är ett brev som saknar adressat
ett subjekt som saknar predikat
en ansats utan resultat
ett missförstått och glömt citat

som en byggsats som är hopbyggd fel
där det saknas en viktig och betydande del
i min sladd där saknas el
och det saknas en puck i mitt hockeyspel

men okej!
okej okej okej!
det ordnar sig!
men om du frågar mig
så svarar jag nej
jag saknar inte dig

jag är ett tåg som saknar konduktör
jag är en buss som kör utan chaufför
ett fartyg utan navigatör
som har akter, men som saknar för

jag försöker förklara, men saknar ord
folk säger "ta det lugnt" och "ha tålamod"
men växterna jag vattnar, dom saknar jord
och i deckaren jag läser finns det inga mord

men okej!
okej okej okej!
det ordnar sig!
men om du frågar mig
så svarar jag nej
jag saknar inte dig

jag har en roll som saknar karaktär
i en pjäs som saknar premiär
en musiker på fel konsert
som saknar ordet "kär" i sitt vokabulär

jag sjunger en låt som saknar poäng
och spelar gitarr, fast det saknas en sträng
fyra takter för lite i min bluesrefräng
och en kudde för mycket i min 1.20-säng

men okej!
okej okej okej!
det ordnar sig!
men om du frågar mig
så svarar jag nej
jag saknar inte 
längtar inte
jag skriver ingen blues om dig

Inga kommentarer: