tag:blogger.com,1999:blog-7945901524787887968.post7673891612224376170..comments2023-10-30T01:38:45.525-07:00Comments on Emanuel sätter ord på det: Dummast hittillsEmanuel Blumehttp://www.blogger.com/profile/15502546018571697105noreply@blogger.comBlogger7125tag:blogger.com,1999:blog-7945901524787887968.post-5059189455193237782010-10-05T04:24:40.845-07:002010-10-05T04:24:40.845-07:00Som sat, du är inte insatt i Göteborgs förhållande...Som sat, du är inte insatt i Göteborgs förhållanden.<br /><br />Man är inte alls ute efter "biltrafiken i staden", snarare genomfartstrafiken. Jo, i beslutet om trängselskatt finns inga undantag för exempelvis elbilar. Så lyder beslutet.<br /><br />Problemet är inte hur intäkterna från trängselskatten i Sthlm används, problemet är att <i>kostanderna</i> är högre än intäkterna! I göteborg sägs kostnaden ligga på cirka 35% av intäkterna (det återstår att se om den optimistiska prognosen håller), samma kostnad för att driva in 100:- kommunalskatt är exempelvis 50 öre! <br /><br />Att lyfta fram London och Singapore som parallell till Göteborg faller på sin egen orimlighet. Då kan jag ju på samma sätta härleda att Skara borde ha trängselskatt eftersom Sthlm har det. Såna jämförelser är bara fåniga.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/01423544113068788084noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7945901524787887968.post-36320721619873733692010-09-18T10:02:47.665-07:002010-09-18T10:02:47.665-07:00Trängselskatten har i allra högsta grad med miljön...Trängselskatten har i allra högsta grad med miljön att göra. I första hand är den en åtgärd för att minska stadstrafiken. Även en relativt liten minskning av biltrafiken i staden räcker för att väsentligt korta och ofta rentav eliminera bilköer, något som erfarenheterna i bl.a. Stockholm har visat. De lokala miljövinsterna blir alltså stora, liksom de ekonomiska vinsterna av att varuleveranser etc kan göras betydligt tillförlitligare och snabbare. Kollektivtrafik och cykelinfrastruktur kan med skatteintäkterna också rustas upp och göras snabbare, tillförlitligare och ges ökad utbredning och turtäthet.<br /><br />Hur intäkterna från avgifterna i Stockholm används är sorgligt, och till stor del resultatet av styresskifte från det att projektet påbörjades. Du har helt rätt i att det är mycket viktigt att intäkterna används på rätt sätt.<br /><br />Faktum kvarstår dock att trängselavgifter globalt är ett mycket välstuderat och väletablerat system som fungerar utmärkt i många städer världen över, däribland London och Singapore.<br /><br />Jag kände inte till detta med att elbilar kommer att tvingas betala trängselskatt. Jag tror inte de besluten är spikade än.Emanuel Blumehttps://www.blogger.com/profile/15502546018571697105noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7945901524787887968.post-35668617297271039402010-09-10T05:18:14.169-07:002010-09-10T05:18:14.169-07:00Trängselskatten har ingenting med miljön att göra,...Trängselskatten har ingenting med miljön att göra, det handlar bara om att ta in så mycket pengar som möjligt i skatt. Trafiken i Göteborgsområdet beräknas bara minska med 6% enligt Trafikverket.<br />Ett bevis till på att miljöfrågan inte har med saken att göra är att exempelvis elbilar också tvingas betala trängselskatt.<br /><br />"Jag håller tyvärr inte med om påståendet att stockholmstullarna skulle vara ekonomiskt olönsamma."<br />Inte en enda nettokrona av Stockholms trängselskatt har efter fyra år gått till det som var meningen. Kostnaderna överstiger ännu inkomsterna. Hela systemet är skogtokigt.<br /><br />I övrigt vcerkar du dåligt insatt i Göteborgs trafikförhållanden.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/01423544113068788084noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7945901524787887968.post-89513447598364368712010-09-04T10:23:59.374-07:002010-09-04T10:23:59.374-07:00Joakim: Tack för en genomtänkt kommentar!
Jo, den...Joakim: Tack för en genomtänkt kommentar!<br /><br />Jo, den är demokratiskt berättigad på så sätt att samtliga (möjligtvis med något undantag) etablerade partier i Göteborg står bakom förslaget. Den är ekologiskt berättigad på så sätt att stora mänger statistik visar på att utsläpp, framför allt lokala i form av kolväten, ozon, mm, men även globala i form av bl.a. växthusgaser, minskar. Ekonomiskt berättigad är den genom att det är det samhällsekonomiskt mest effektiva sättet att uppnå ovanstående. <br /><br />Jag håller tyvärr inte med om påståendet att stockholmstullarna skulle vara ekonomiskt olönsamma. Detta framgår t.ex. i rapporten "Utredning om införande av trängselskatt i Göteborg- som en del av det västsvenska infrastrukturpaketet" som tagits fram av bla forskare på KTH, Vägverket, Banverket och diverse konsultbolag.<br /><br />På Kungälv har det inte gjorts några utredningar vad jag vet, men varför skulle den tunga trafiken gå genom centrum?<br /><br />Bra poäng det där sista, men det var inte riktigt så jag menade. Att rösta på MP, S, FP eller något annat "heltäckande" parti innebär att man stödjer ett helhetstänkande för hur samhällets ska skötas, att rösta på Vägvalet innebär bara att man protesterar mot en enskild detalj i ett mycket mycket större system, utan att ta ansvar för resten.Emanuel Blumehttps://www.blogger.com/profile/15502546018571697105noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7945901524787887968.post-65138765539978867112010-09-03T08:59:15.251-07:002010-09-03T08:59:15.251-07:00På vilket sätt är trängselskatten "demokratis...På vilket sätt är trängselskatten "demokratiskt, ekologiskt och ekonomiskt berättigad " och "välstuderad och bevisligen fungerar synnerligen effektivt?"?<br />Vi börjar med demokratisk. Alla undersökningar visar att en majoritet av Göteborgarna INTE vill införa trängselskatt i stan. Dessutom lovade S att en folkomröstning skulle hållas i frågan.<br />Ekologisk, nja eftersom den bara kommer få till följd att folk kör en omväg med bilen istället för att köra rakt så lär utsläppen snarare öka.<br />Ekonomiskt berättigad, knappast, Stockholmstullarna gör massförlust ekonomiskt sett.<br />Välstuderad, knappast, får jag se en studie som ex. visar hur det skulle se ut om all tung trafik skulle ta vägen genom Kungälvs centrum?<br />Fungerar synnerligen effektivt är alltid subjektivt, men för många skulle detta få riktigt allvarliga konsekvenser, främst då de fattigaste i samhället.<br />Att du anser att folk slösar bort sin röst genom att välja efter en fråga som många bevisligen tycker är viktig är naturligtvis beklagligt, och i så fall är det lika beklagligt att folk väljer MP enbart för att de vill avveckla kärnkraften.Joakimnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7945901524787887968.post-32200313639379879282010-09-03T06:45:17.026-07:002010-09-03T06:45:17.026-07:00Ja, det är så man blir stum.Ja, det är så man blir stum.Emanuel Blumehttps://www.blogger.com/profile/15502546018571697105noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7945901524787887968.post-53364137281929781402010-09-03T06:33:16.716-07:002010-09-03T06:33:16.716-07:00Är du redo för ett "NYTÄNKANDE"
lolÄr du redo för ett "NYTÄNKANDE" <br /><br />lolAlminanoreply@blogger.com